10 tips voor een gezonde lunch naar je werk

Hoe kun je in weinig tijd een gezonde lunch voorbereiden die je meeneemt naar je werk? Geen dikke boterhammen met kaas en leverworst maar een lunch die verzadigd en je energie geeft voor de rest van de dag. Met veel groenten, fruit, gezonde vetten, eiwitten en zo min mogelijk suikers.

 

Met deze tips gaat het je zeker lukken!

  1. Bepaal een keer per week wat je de rest van de week gaat eten. Maak slimme combinaties van avondmaaltijden en lunches. Van de rijst van je nasi maak je bijvoorbeeld een heerlijke rijstsalade met verse groenten als lunch.
    Maak een boodschappenlijst en doe een keer in de week al je doordeweekse boodschappen. Het is een kwestie van een beetje handig plannen en vooruitdenken. Als dit eenmaal in je systeem zit, weet je niet meer beter.
  2. Kook een paar keer per week een grotere portie. Bijvoorbeeld een extra portie geroosterde groenten, soep, eieren, zilvervliesrijst of kikkererwten. Het is de perfecte manier om je lunchbox met gezond eten te vullen.
  3. Heb je nog een restje eten van de vorige avond over? Vul dit dan aan met verse groenten voor je lunch de volgende dag. Bijvoorbeeld zilvervliesrijst of volkoren pasta combineer je met tomaatjes, komkommer, spinazie, een gekookt eitje, blokjes kaas, noten of schijfjes appel, olijven en je hebt een voedzame lunch.
  4. Zorg voor voldoende luchtdichte vershoudbakjes om voorraadjes (zilvervliesrijst, quinoa, geroosterde zoete aardappel) aan te leggen die de basis zijn voor je lunches to go. Lege pindakaaspotten en jampotten zijn ook perfect voor je voorraden!
  5. Zorg voor een goede, grote, lekvrije lunchbox (RVS) eventueel met vakjes. Voor een stapel boterhammen heb je nu eenmaal niet zo’n grote lunchbox nodig. Maar voor salades is dit wel handig. Kleine potjes van augurken of kappertjes zijn heel geschikt om je dressings in mee te nemen.
  6. De dressings bewaar je het liefst apart. Zo houdt je je salade lekker lang vers. Of je doet de dressing onderin een grote weckpot. Daar bovenop de hardere ingrediënten als rijst, kikkererwten, paprika en bovenin bijvoorbeeld sla.
  7. Een thermosfles is handig om je warme soep in mee te nemen. Als je de soep heet in de thermosfles doet, is hij in de middag nog warm.
  8. Heb je echt weinig tijd? Dan is een smoothie met veel verse groenten een goed idee. Denk aan spinazie, bleekselderij, boerenkool, venkel, komkommer, verse kruiden. Een half banaantje, hele geschilde sinaasappel of appel maken het wat zoeter. Als je een powerblender hebt, dan maak je in een handomdraai een gezonde, vullende smoothie. Let er wel op dat je wat vet toevoegt bijv. avocado, yoghurt, zonnepitten of pompoenpitten. Dan neem je de in vet oplosbare vitamines (A,D, E en K) beter op.
  9. Of je stelt je lunchbox samen met losse ingrediënten zoals, rauwe groenten, noten, stukjes avocado, een ei, kikkererwten en bonen, een restje van de avondmaaltijd zoals frittata, quiche, groentenfrietjes. Ook heel snel!