Okonomiyaki van doperwten

Eiwitten bepalen de kwaliteit van je leven. Ze zijn onontbeerlijk voor o.a. je immuunsysteem. Eiwitten zitten in vlees, zuivel, ei maar ook in peulvruchten zoals doperwten.

Ingrediënten

  1. Pannenkoekenbeslag
  2. 100 gr doperwten (diepvries)
  3. Flinke hand verse spinazie
  4. 200 ml melk
  5. 2 eieren
  6. 75 gr havermeel
  7. zout
  8. Halve kleine spitskool
  9. 1 kleine prei
  10. Olijfolie
  11. Aubergine
  12. 1 doosje cherrytomaatjes
  13. 1 bakje kiemgroenten
  14. 1 plak geitenkaas

 

Benodigdheden

  1. Grillpan
  2. Staafmixer of keukenmachine
  3. Anti-aanbakpan

 

BEREIDING

Ontdooi de doperwten. Pureer de doperwten, spinazie, eieren, havermeel, melk en zout tot een homogeen beslag.

Snijd ondertussen de spitskool ragfijn en ook de prei in hele dunne ringetjes. Meng door het beslag. Verwarm olie in een anti-aanbakpan. Giet het beslag in de pan en bak op middelhoog vuur aan beide kanten 15 minuten. Doe een deksel op de pan zodat de groenten garen. Keer de pannenkoek na 15 minuten met behulp van een deksel om.

Verwarm een grillpan. Snijd de aubergine in dunne plakken. Smeer de plakken in met olijfolie. Grill in de grillpan. Bestrooi met peper en zout. Snijd de cherrytomaatjes doormidden en grill kort op de snijkant.

Verdeel de aubergineplakken en cherrytomaten over de pannenkoek. Verkruimel de geitenkaas en beleg met kiemgroenten.

 

TIPS

Doperwten zijn een goede en voedzame eiwitbron. Eiwit is essentieel voor een goede weerstand. Het is nodig voor het produceren en herstellen van al je cellen.

 

Deze doperwten pannenkoek gevuld met spitskool en prei en belegd met aubergine en tomaat is een antioxidantenbom. Antioxidanten helpen je lichaam vechten tegen ziektes.

Spitskool is rijk aan vitamine C, een van de belangrijkste vitaminen voor het immuunsysteem.

Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden antioxidanten. Ze zijn bovendien een bron van vitaminen, mineralen, eiwitten, enzymen en vezels. Alle stoffen die de uiteindelijke plant bevat, zitten al in de kiem. Kiemgroenten versterken het immuunsysteem, waardoor de kans op bijv. griep vermindert. Ik heb eigenlijk altijd een bakje in mijn koelkast staan om te mengen door de sla, op soep of op een boterham.

Over de schrijver
Reactie plaatsen